طراحی وب به مهارت ساخت و راهاندازی صفحات وب گفته میشود.
تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.
طراحی وب
طراحی وب به مهارت ساخت و راهاندازی صفحات وب گفته میشود.
تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.
در آغاز، وب سایتها با کُدهای ساده HTML نوشته میشدند، گونهای از زبان نشانهگذاری که ساختار سادهای به وب گاهها میداد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به آدرسهای دیگر از طریق ابرپیوند. در مقایسه با روشهای دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی میتوانستند با یک مرورگر، صفحههای پیوند خورده را باز کنند.
با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُد نویسی اش، اَبَرمتن یا اچ تی ام ال، پیچیدهتر و پرانعطاف تر شد. ابزاری مانند جدولها که بیشتر برای نمایش نمودارهای دادهای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمانهای پنهان در صفحههای وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدولهای پنهان در صفحه از گردونه خارج، و بجای آن استفاده مناسب از زبان کمکی «CSS» جایگزین شد.
فناوریهای یکپارچه سازی پایگاه داده (Database)، مانند زبانهای کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایتها را باز هم تغییر داده و آنرا پیشرفته تر کردهاند.
همچنین با آمدن نگارههای جاندار و فناوریهای پویانمایی به صفحهها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندیهای تازه به سازندگان رسانه و طراحهای وب داده شد.
وب سایت یا تارنما مجموعهای از فایلهای مختلف اعم از تصاویر، متون و یا فایلهای برنامه نویسی شده است که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شدهاند. این فایلها روی یک کامپیوتر «میزبان» یا «سرور» قرار میگیرند و با یک نام دامنه مشترک فراخوانی میشوند.
وب سایتها بر اساس کاربرد و نوع برنامه نویسی به چند دسته تقسیم میشوند که عبارت است از:
وب سایتهای ثابت (Static Website)
این وب سایتها یکبار طراحی میشوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار میگیرد و پس از آن برای تغییر در آنها نیاز به یک طراح حرفهای یا نیمه حرفهای سایت است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایتها غالباً HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته میشود. این نوع دسته از وب سایتها به صورت HTML ساده طراحی میشوند.
از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایتهای ثابت استفاده میشود سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارند. علاوه براین کاهش حجم کدها که باعث خوانایی بشتر سایت توسط رباتهای جستجوگر میشود از یک سو و کاهش زمان بارگذاری از سوی دیگر سبب بهتر شدن وضعیت آنها از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان «رنکینگ» میشود. وب سایتهای ثابت قیمت طراحی پایینتری را نیز عمدتاً نسبت به سایر سایتها دارند.
عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از وب سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهرهمندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه میتوان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.
اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب میشود تا امکان بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود.
نکته: وب سایتهای ثابت (Static) برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.
وب سایتهای پویا (Dynamic Website)
محتوای وب سایتهای داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی وب سایتهای پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتاً از زبانهای ASP، ASP.Net و Php استفاده میشود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light و یا Ajax برای ایجاد قابلیتهای ویژه نیز بهره گرفته میشود.
در اینگونه از وب سایتها ابتدا اسکلت وب سایت توسط طراح ایجاد میشود و سپس محتوا توسط مدیران سایتها تغییر میکند مانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد میشود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل میشود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایتها تغییر میکند اطلاع ندارد بنابر این چارهای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب میشود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
یکی از مزیتهای سایتهای داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.
با توجه به اینکه در سایتهای پویا از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته استفاده میشود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرمها و جستجوهای پیچیده.
استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو میشود.
نکته: سایتهای پویا برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.
پرتالها (Portal)
پرتالها سایتهای پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال میکنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفتهاند را میتوان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری میتواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و ... را در اختیار مدیران آن قرار دهد.
تمام ویژگیهای یک سایت پویا میتواند در یک پرتال نیز صدق کند.
نکته: معمولاً پرتالها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری میشوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
وب سایتهای متحرک استاتیک و نیمه داینامیک (Static and Dynamic Flash Website)
وب سایتهای فلش یا متحرک دو نوع استاتیک و نیمه داینامیک هستند و توسط نرمافزارهای خاصی ایجاد میشوند در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیتهای تغییر یا هوشمندی در این سایتها بهره گرفته میشود.
به طور کلی وب سایتهای فلش ثابت (استاتیک) غیرقابل تغییر میباشند و مانند سایتهای ثابت یکبار توسط طراح ایجاد میشوند و برای تغییر آن نیاز است تا افراد به صورت حرفهای یا نیمه حرفهای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.
اما وب سایتهای فلش نیمه داینامیک یا نیمه پویا مانند سایتهای پویا عمل میکند و قابل تغییر هستند اما تغییر در آنها به سادگی سایتهای پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.
از مزیتهای وب سایتهای فلش جذابیت آنهاست. گرافیک زیبا و انیمیشنهای جذاب. اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط رباتهای جستجوگر و عمدتاً سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره کرد.
نکته: سایتهای فلش برای افراد و گروهها یا شرکتها و سازمانهایی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند مانند خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.
وب سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems)
وب سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وب سایتهایی از نوع پرتالها یا وب سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفهای و یا شرکتهای طراحی حرفهای ایجاد میشوند.
تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق میکند.
البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMSها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک میتوان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی سایتهای CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونههای محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد مؤثر میکند.
با توجه به مزیتهای آنها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه میشود تا ابتدا به دنبال سیستمهای مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایتهای پویا روی بیاورند.
طراحی وب گاه
وب گاه مجموعهای از اطلاعات دربارهٔ موضوع و یا عنوان خاص است. طراحی یک وب گاه مشخص کننده آرایش و ساختار صفحات وبی است که بوجود آورنده وب گاه خواهند بود. یک صفحه وب شامل اطلاعاتی درمورد هدف ایجاد وب گاه میباشد. یک وب سایت را همانند کتابی تصور کنید که هر صفحه وب در حکم برگی از کتاب خواهد بود.
در زمینه طراحی وب گاه جنبههای گوناگونی باید در نظر گرفته شود که به سبب پیشرفت روزافزون اینترنت همواره براین موارد افزوده میشود. برای وب گاههای تجاری عمومی، موارد زیر از جمله اصلیترین آنها به شمار میروند:
طراحی وب سایت بر طبق عنوان و محتوای مطالب میباشد.
مطالب، جوهر کلام و اطلاعات درون سایت باید مطابق با هدف سایت بوده و طیفی از عموم را نشانه رود که به دنبال اطلاعات ارائه شده در سایت هستند.
سایت باید قابل فهم بوده و برقراری ارتباط با آن حتی برای مخاطبانی که آشنایی چندانی با وب ندارند، آسان باشد. چنانچه سایت به اندازه کافی بزرگ بوده و اطلاعات زیادی را شامل شود، باید اطلاعات راهنما را به گونهای بکار برد که به سرعت در اختیار بیننده قرار گیرند.
نمای کار باید کلی بوده و تمام صفحه را دربر گیرد تا بتواند پایداری و ثبات را القا کند. سبک نگارش باید زیبا و تخصصی بوده و مناسب با سلیقه مخاطبان و محتوای سایت باشد.
در نگارش متون و اطلاعاتی که مخاطب به دنبال آنها است باید بزرگ نمایی شود تا به بیننده القا کند که این همان چیزی است که به دنبال آن بوده است.
همچنین وب سایت باید به سادگی در اینترنت یافت شود و درصورت امکان در بالای لیستهای جستجو قرار گیرد، اگرچه همواره اینگونه نباشد لااقل در موتورهای جستجوی اصلی چنین شود.
یک وب گاه معمولاً شامل متن و تصاویر است. اولین صفحه یک وب سایت صفحه خانه (Home Page) و یا صفحه ایندکس (Index) نامیده میشود. بعضی از وب گاهها از صفحهای استفاده میکنند که معمولاً صفحه خوش آمد نامیده میشود. این صفحه ممکن است شامل مواردی چون پیغام خوش آمدگویی، انتخاب زبان، انتخاب ناحیه جغرافیایی و یا اعلام عدم پذیرش مسیولیت درموارد خاص باشد. هر صفحه وب درون وب سایت، یک فایل HTML است که URL مخصوص به خود را دارد.
بعد از این که هر صفحه وب ساخته شد، این صفحات با استفاده از فهرست راهنمایی که از پیوندهای مختلف تشکیل شده است به یکدیگر متصل میشوند.
هنگامی که یک وب سایت کامل شد برای آنکه برای همه برروی اینترنت قابل مشاهده باشد باید منتشر و یا ارسال (Upload) شود. این کار به کمک یک میزبانFTP انجام میشود. هنگامی که سایت منتشرشد، مسئول سایت برای افزایش بازدیدکنندگان، از تکنیکهای گوناگون استفاده میکند. این کار با ثبت کردن وب سایت در موتورهای جستجویی نظیر Google و Yahoo، تبادل لینک با وب سایتهای دیگر، ایجاد پیوند با وب گاههای مشابه و غیره امکانپذیر است.
طرح وب سایت
طرح وب به قالب نمایشی و طراحی گرافیکی صفحات موجود در وب گاه میگویند که معرف محتوا و مطالب آن وب سایت میباشد. طرح وب جلوه بصری هدف وب گاه است و اولین بخش از یک صفحه وب است که ذهن مخاطب را با خود درگیر میکند.
طرح وب سایت با در نظر گرفتن هدف سایت و مخاطبان آن و با استفاده از المانهای متناسب با رویکرد سایت و به کمک ذهن خلاق و ذوق هنری خود در بکار بردن ابعاد و رنگها، طرحی خلق میکند که ضمن ایجاد یکپارچگی در کلیه صفحات وب گاه، نمای تکرار شونده و خسته کننده را به مخاطب القا نکند. در وب گاه باید از الگوی ثابتی در صفحات استفاده کرد که کاربر به هنگام دیدن صفحات متوجه این است که همه صفحات در یک سایت مشخص هستند.
اگر در حال خواندن این مقاله هستید حتما جزء افرادی هستید که در مورد ارزش سئو و بهینه سازی وب سایت اطلاعات پیدا کرده اید و میدانید که یک وب سایت برای اینکه رتبه و رنک خوبی بگیرد و برای موتورهای جستجوگر ارزش پیدا کند طوری که با کلمات کلیدی برای نتایج جستجو به نمایش در بیاید ، نیازمند جذب بازدیدکننده می باشد،
وب سایت وان در این مقاله قصد دارد روش های اصولی و قانونی و خوشایند برای رتبه و رنک موتورهای جستجو برای سئو و بهینه شدن وب سایت شما را برایتان قرار دهد،
با عرض سلام خدمت همه کاربران و مخاطبین خوب و عزیز گروه وب سایت وان
در این مقاله گروه وب سایت وان تلاش دارد از صفر تا صد مراحل ساخت، طراحی و راه اندازی وب سایت را برای شما عزیزان ارائه دهد.
این مقاله با استفاده از دانش تخصصی کارشناسان عزیز گروه وب سایت وان در خدمت شما عزیزان قرار گرفته است، استفاده از این مطالب و مقالات برای همه کاربران وب سایت با ذکر منبع و لینگ گروه وب سایت وان آزاد می باشد ،
این مقاله در حال بروز رسانی می باشد.
در این مقاله سعی شده است که مفاهیم تخصصی و اصطلاحات مورد استفاده در دنیای وب سایت و دهکده جهانی وب به همراه توضیح آنها برای شما عزیزان لیست کنیم.
در ابتدا عرض می کنیم که به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به روز شدن تکنولوژی، اطلاعات این مقاله همواره در حال آپدیت و به روز شدن می باشد و اصطلاحات جدید به مقاله اضافه خواهد شد،
بسیاری از وبمستران و کسانی که به طراحی ، راه اندازی ، برنامه نویسی ، سئو و بهینه سازی وب سایت علاقه مند هستندومیخواهند دراین عرصه...
اشتباهات رایج در سئو و بهینه سازی وب سایت به همراه راه حل های برطرف سازی آنها
برای یادآوری سئو و بهینه سازی وب سایت را خیلی کوتاه تعریف میکنیم: سئو یعنی تولید کردن صفحات وبی که بر اساس قوانین ارائه شده توسط موتورهای جستجوگر می باشد، بهینه سازی صفحات وب این است که وب سایت شما در قوانین اعلام شده توسط موتورهای جستجوگر امتیاز بیشتری کسب کند. سئو و بهینه سازی وب سایت به خاطر این است که کاربران اینترنت از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول یا خدمات مورد نظرشان استفاده می کنند.
SEO و SEM چیست؟سئو، بهینه سازی وب سایت(SEO) و بازاریابی موتورهای جستجوگر(SEM) چیست؟SEO : Search Engine Optimizationسئو: بهینه سازی موتورهای جستجوگر- بهینه سازی وب سایت - هدف SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) اصلاح کدها و ساختار وب سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است. - SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک وب سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد. - SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد. SEM : Search Engine Marketingبازاریابی با موتورهای جستجوگرSEM مخفف Search Engine Marketing و به معنای بازاریابی با موتورهای جستجوگراست. SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقف SEO بخشی از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از: - انتخاب کلمات کلیدی - بررسی وضعیت فعلی وب سایت و رقبای آن - اصلاح ساختار سایت - تنظیم متاها و عناوین سایت - سئو و بهینه سازی سایر پارامترهای وب سایت - معرفی وب سایت به موتورهای جستجوگر - افزایش محبوبیت و پیوندهای وب سایت و مدیریت این پروسه - تحلیل آمار وب سایت - بالا بردن رتبه های صفحات وب سایت - انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها - بهینه سازی اخبار Search Engine Optimization(SEO)سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگرزمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. سئو و بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. موتورهای جستجو فقط کد های صفحات وب را می بینند و با آنالیز آنها به طبقه بندی وب سایت ها می پردازند حال آنکه مدیران وب سایت ها باید به نحوی فعالیت نمایند که وب سایت آنها هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب باشد تا باعث جذب بازدید کننده و افزایش فروش محصولات یا معرفی خدمات به کاربران فراهم شود . سئو و بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامی است که وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد. علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند. چرا باید در مورد SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) بدانیم ؟ SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) فقط یک روش برای فروش بیشتر و یا بازدید بیشترنیست ، بلکهSEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) برای یک طراح و یا یک توسعه دهنده وب یک وظیفه و مسئولیت است و دانستن آن ضروریست. اگر وب سایت شما یک وب سایت استاندارد سازی شده برای موتورهای جستجو نباشد شما تعداد بسیاری از بازدید کننده ها را از دست خواهید داد زیرا تعداد معدودی از افراد با نوشتن نام وب سایت شما درAddress Bar به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند. موتورهای جستجو تنها راه شناساندن وب سایت شما در فضای مجازیست. Search یا جستجوی عنکبوتی چیست؟موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) crawlers)پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. یکی از تکنولوژی های معروف گوگل Spider-Search است که همین تکنولوژی باعث پیشرفت و طرفداری گوگل شد. این تکنولوژی با خواندن مشخصاتی مانند تگ های Meta ، Title و بسیاری دیگر از تگ ها عمل میکند. این برنامه با جستجوی کلمات مرتبط یا برابر کلمه مورد نظر را پیدا می کند. حال بحث Page Rank مطرح می شود که صفحات به ترتیب مهمی و نامربوطی مرتب می شوند که بستگی به بازدید از آن وب سایت و درصد احتمال شباهت مشخصات صفحه با کلمه جستجو شده دارد. البته باید بگویم شباهت کلمات اهمیت کمتری نسبت به بازدید از وب سایت دارد. SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) دارای دو شاخه می باشد : بخش داخلی و بخش خارجی بخش داخلی : منظور از بخش داخلی ابزارها و اعمالی هستند که شما می توانید بر روی وب سایتتان اعمال کنید مانند کدهای html ، کلمات کلیدی و لینکهای داخلی و در کل ساختار وب سایت. بخش خارجی : منظور از بخش خارجی ابزارها و قسمتهایی از وب سایت هستند که شما کنترل کمتری بر روی آنها دارید مانند این که چه تعداد لینک به وب سایت شما وجود دارد. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین قسمت کار شما به عنوان یک بهینه ساز صفحات وب بخش داخلی وب سایت می باشد به این دلیل که اگر شما طراحی زیبا و مطالب با ارزشی در داخل وب سایت خود داشته باشید لینکها به وب سایت شما سرازیر خواهد شد بدون اینکه شما هیچ عملی انجام دهید. 12 نکته بهینه سازی سئو وب سایت1: استفاده از بهترین کلمات کلیدیاگر CMS شما قابلیت گذاشتن کلمات کلیدی برای مطلب را دارد حتما از کلمات کلیدی مرتبط با مطلب خود استفاده کنید. اگر سایت شما مربوط به اخبار آی تی است بهتر است از کلمات زیر استفاده کنید: اخبار آی تی,تکنولوژی آی تی,آی تی,IT,آخرین اخبار آی تی,آی تی ایران,آی تی جهان ولی استفاده از کلمات زیر باعث گمراه شده موتور جستجوگر می شود: دانلود، والپیپر,اخبار آی تی,اخبار ایران و جهان,اخبار آی تی,IT,دانلود,عکس,عکس های جالب,کاریکاتور,جوک حتی برخی در تگ Meta خود از نام یا نشانی سایت های پربازدید استفاده می کنند که یک نوع سو استفاده از زحمات دیگران است! 2: استفاده درست از تگ Titleتگ title تگ ظریف در عین حال مهم ترین تگ از نظر SEO است (بعد از متا) . شما باید در تگ Title کلماتی کوتاه در عین حال با معنی بیان کنید. برای مثال : عنوان سایت – عنوان مطلب یا برای صفحه اصلی سایت تان فقط عنوان سایت باشد. حتی سعی کنید اگر عنوان مطلب تان بلند است برای تگ Title اش از چیزی کوتاه استفاده کنید. 3 :انتخاب نام درست فایل فارسی یا انگلیسی؟استفاده از عنوان فارسی یا انگلیسی در نام فایل هر کدام مزایا و معایبی دارند. استفاده از نام فایل فارسی مثل: سرماخوردگی.html . خب این نام در مرورگر هایی مانند اینترنت اکسپلورر مانند این دیده می شود: %DF و … ولی مزیت استفاده از نام فارسی می توان به صرفه جویی در وقت و بالا آمدن پیج رنک می شود. ولی برای انگلیسی مزیت این است که در گوگل به راحتی شناسایی شده و باز هم پیج رنکش بالا می آید . 4: احتیاط سینتکس (Syntax) برای استفاده از تگ های Meta و Titleدر تگ Title کمتر از 66 کاراکتر استفاده شود. در تگ متا برای description کمتر از 160 کاراکتر استفاده شود. و برای keywords بیشتر از 5 کلمه استفاده نکنید. 5: استفاده از description در تگ Metaاین هم یکی از متا های اساسی در SEO هست که باعث می شه توضیح مختصری درباره سایتتون در پایین لینک نشون داده بشه که حتما باید توضیح کوتاه با 160 کاراکتر و کمتر باشد. 6: ایجاد یک صفحه با لینک های جالب : Internal links ,در سایت خود حتما از لینک ها استفاده کنید و حتی الامکان تمامی محتوای صفحات را در یک صفحه بیان نکنید و به صفحات دیگر لینک دهید. حتی سعی کنید لینک ها خارج از سایت باشد صفحه اصلی سایت شما باید تا حد امکان سبک باشد و مطالب را به چندین فایل تقسیم تقسیم کنید. اگر صفحه اصلی سایت شما با فرمت PHP است فایل index.htm و index.html و حتی الامکان default.aspx نیز بسازید تا به همان فایل php کاربر را هدایت کند. در همین صفحات هدایت کاربر را بعد از 3 ثانیه یا کمتر هدایت کنید و در این فایل ها تا حد امکان تگ های متا نشان دهید. هم چنین کلمات کلیدی و توضیحات و عناوین پست ها را با لینک قرار دهید. اما آن ها را مخفی نکنید. وقتی ما در مورد لینک های داخلی صحبت می کنیم منظورمان لینک هایی است که به صفحات داخلی همان وب سایت خودمان ارسال می شوند یعنی وقتی روی لینک کلیک کنید به یکی از صفحات خود وب سایت انتقال پیدا میکنید و به وب سایت های دیگری نمی روید. مثال هایی برای ساختار آدرس یو آر ال خوب: http://www.example.com/social-media-news http://www.example.com/2002/12/social-media-news مثال هایی برای ساختار آدرس یو آر ال بد: http://www.example.com/UK/123213/5005.html http://www.example.com/socialmedianews http://www.example.com/id=7&sort=A&action=70 7: از مشخصات ALT و Title در تگ های img استفاده کنید:استفاده از این مشخصات در تگ های ذکر شده نیز تاثیر بسیاری در جستجوی عکس گوگل دارد در حقیقت این دو مشخصه نام و مشخصات یک عکس در وب را نشان می دهد. هم چنین اگر عکس شما باز نشد ، بتوان با نمایش یک متن کاربر را متوجه منظور عکس یا بازنشدن آن کرد. برای مثال اگر عکسی با متن 10 Tips For SEO گذاشتید می توانید از کد زیر برای نمایش عکس استاندارد استفاده کنید: alt=”10 Tips for SEO” نمایش عکس های سایت شما در جستجوی عکس گوگل بازدید شما را بالا می برد و ممکن است حتی کاربر ببینید شما برای این عکس چه توضیحی داده اید و چه نوشته اید بنابراین بازدید سایت شما بالا می رود. 8: سایت خود را معرفی کنید:اولین قدم برای نمایش سایت شما نمایش آن در گوگل یا سرویس های مشابه ثبت کنید. پس از ثبت کردن سایتتان 10 روز الی 2 ماه طول می کشد تا به ربات های گوگل معرفی شود. برای اطمینان از ثبت سایتتان جستجو کنید site:yoursite.com. روش اول: استفاده از امکانات وب مسترهای گوگل برای معرفی سایت به گوگل:۱- ابتدا آدرس https://www.google.com/webmasters را در مرورگر خود تایپ کنید. ۲- پس از بارگذاری کامل آدرس فوق، بر روی گزینه Sign in to Webmaster Tool کلیک نمایید. 3- در این صفحه اطلاعات اکانت گوگل خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه SIGNIN کلیک کنید.. اگر اکانت گوگل ندارید ابتدا با کلیک بر روی گزینه SIGNUP گوگل برای خود اکانت گوگل بسازید. ۴- پس از ورود به بخش وب مستر گوگل، بر روی گزینه ADD A SITE کلیک کنید. ۵- در کادر باز شده Add a site، آدرس سایت خود را وارد نمایید و سپس روی گزینه Continue کلیک نمایید. ۶- اکنون با صفحه ای مواجه می شوید که باید با قراردادن یک فایل درون شاخه اصلی هاست سایت خود، برای گوگل مشخص نمایید که شما واقعاً مالک این سایت هستید و قصد ندارید اطلاعات آماری سایت دیگران را بدست آورید. گوگل برای تایید این مورد چند راه پیش شما قرار می دهد که ما ۲ روش آن را توضیح می دهیم: ۱– آپلود فایل بر روی هاست سایت شما: تب Recommended method چهار گام دارد. (برای کسانی که امکان آپلود فایل روی هاست سایت خود را دارند، این روش پیشنهاد می شود) گام اول: با کلیک بر روی گزینه this HTML verification file، فایل با فرمت HTML را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید. گام دوم: درون پوشه اصلی هاست سایت خود توسط ابزار فایل منیجر یا نرم افزارهای اتصال FTP آپلود کنید. ( برای هاست ویندوز داخل پوشه wwwroot و برای هاست لینوکس درون پوشه public_html آپلود کنید) گام سوم: برای تایید صحیح آپلود شدن فایل گام دوم، بر روی لینک نمایش داده شده توسط گوگل که شامل نام سایت شما همراه با نام فایل آپلود شده در گام دوم است کلیک کنید. اگر فایل را صحیح آپلود کرده باشید عبارتgoogle-site-verification همراه با نام فایل آپلود شده در مرورگرتان نمایش داده می شود. گام چهارم: بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید. ۲- قراردادن تگ HTML درون فایل صفحه اصلی سایت (برای کسانی که امکان آپلود فایل روی سایت خود را ندارند، این روش پیشنهاد می شود) گام اول: بر روی تب Alternate methods کلیک کنید. گام دوم: گزینه HTML tag را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه برچسب مخصوصی در اختیار شما قرار داده می شود که در تصویر با مستطیل قرمز مشخص شده است. بایستی این برچسب را کپی کرده و در فایل اصلی سایت خود مابین تگ و قرار دهید و سپس فایل اصلی سایت خود را ذخیره کنید. گام سوم: بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید. اکنون بوسیله یکی از روش های فوق، سایت شما و وب مستر بودن شما مورد تایید گوگل قرار گرفته است که پس از تایید سایت شما به شکل زیر نشان داده می شود . 9: فایل robots.txt ، اختیاری ولی مهمنمی توان درمورد وبلاگ ها به کار برد ولی اگر شما صاحب یک سایت می توانید این فایل را ایجاد کنید و در root اصلی سایت آپلود کنید. طرز نوشتن محتوای این فایل (Syntax) به این صورت است: User-agent: * Disallow: /cgi-bin/ Disallow: /js/ Disallow: /css/ Sitemap: Enter Your Sitemap محتوای این فایل مثل محتوای بالایی باشد فقط به جای Enter Your Sitemap آدرس xml سایت مپ خود را قرار دهید. وبمستران وب سایت ها از فایل robots.txt برای جهت دهی به ربات های موتورهای جستجوگر استفاده میکنند. بدین شکل کار می کند: یک ربات می خواهد URL یک وبسایت را بازدید کند، مثلا http://www.example.com/welcome.html . قبل از اینکه این کار را انجام دهد، ابتدا دنبال http://www.example.com/robots.txt می گردد و عبارت زیر را پیدا می کند: User-agent: * Disallow: / User-agent: * Disallow: / The "User-agent: *" یعنی این بخش برای همه روبات ها اعمال می شود. "Disallow: /" به روبات می گوید که نباید هیچ صفحه ای از این سایت را بازدید کند. هنگام استفاده از /robots.txt باید به دو نکته بسیار مهم توجه کرد: روبات های می توانند فایل /robots.txt شما را نادید بگیرند. مخصوصا روبات های بدافزار که وب را برای آسیب پذیری های امنیتی اسکن می کنند، و ایمیل جمع کن هایی که توسط اسپمرها مورد استفاده قرار می گرند هیچ توجهی به این فایل نمی کند. فایل /robots.txt یک فایل با دسترسی عمومی است. هر کس می تواند ببیند که نمی خواهید روبات ها چه بخش هایی از سرور شما را استفاده کنند. چطور یک فایل /robots.txt بسازیم؟ این فایل باید در کدام قسمت قرار داده شود؟ به عنوان یک جواب کوتاه باید عرض کنم که در بالاترین پوشه موجود در وب سرور هاست قرار می گیرد. درون فایل چه چیزی باید قرار دهیم؟ User-agent: * Disallow: /cgi-bin/ Disallow: /tmp/ Disallow: /~joe/ برای اینکه تمام ربات ها به تمام فایل های سرور دسترسی نداشته باشند: User-agent: * Disallow: / برای اینکه تمام ربات ها به بعضی قسمت های فایل های سرور دسترسی نداشته باشند: User-agent: * Disallow: /cgi-bin/ Disallow: /tmp/ Disallow: /junk/ برای اینکه یک رباط خاص به فایل های سرور دسترسی نداشته باشد: User-agent: BadBot Disallow: / برای اینکه فقط یک رباط خاص به فایل های سرور دسترسی داشته باشد: User-agent: Google Disallow: User-agent: * Disallow: / برای اینکه تمام ربات ها به تمام فایل های سرور دسترسی داشته باشند: User-agent: * Disallow: 10: قالب بندی متن و استفاده از تگ های H1، H2 و H3هیچگاه متنی را بدون انجام قالب بندی اولیه روی وب سایت خود قرار ندهید. این برای تجربه کاربری خوب نیست و با تلاش شما برای سئو همخوانی ندارد. راهنمایی های عمومی برای قالب بندی یک پست یا صفحه روی وبسایت شما به شرح زیر است: تگ H1 : از تگ H1 برای قرار دادن عنوان پست ها استفاده می شود. تگ H2 : از تگ H2 برای قرار دادن عنوان های اصلی پست ها استفاده می شود. از فونت بولد و ایتالیک برای جلب توجه کاربران استفاده می شود. از تگ H2 برای تمامی عنوان هایتان استفاده نکنید. از قرار دادن پاراگراف های طولانی خودداری کنید. فونت سایز مناسب برای نوشته ها استفاده کنید. 11: نقشه سایت کاربر
|
مقالات تخصصی وب سایت، مرتبط با این مقاله را میتوانید در اینجا مشاهده فرمایید.