Google:Search Engine Optimization-Starter Guide
به راهنمای مقدماتی سئو و بهینه سازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدیدابتدااین مقاله برای کمک به تیم گوگل نوشته شدامابعدنتیجه گرفتیم که آن وبمسترهایی که آشنایی چندانی با سئو و بهینه سازی وافزایش ترافیک وب سایت ندارندنیزمفیداست.البته درانتظاراین نباشیدکه مقاله،اسرار ارتقای ناگهانی رتبه سایت تان رادرنتایج جستجو فاش کند.امابه شما اطمینان میدهیم پیروی ازروشهای این مقاله راه رابرای موتوهای جستجو دریافتن،ایندکس کردن وافزایش رتبه سایت شما بسیارآسانترمیکند
بسمه تعالی
سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل- قسمت1
مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل ادامه دارد.
Search Engine Optimization - Starter Guide
گـــــــوگـــــــل
سئو و بهینه سازی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر- راهنمای مقدماتی گوگل
به راهنمای مقدماتی سئو و بهینه سازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدید.
ابتدا این مقاله برای کمک به تیم گوگل نوشته شد اما، بعدا به این نتیجه رسیدیم که برای آن دسته از وب مسترهایی که آشنایی چندانی با سئو و بهینه سازی و افزایش ترافیک وب سایت ندارند، نیز مفید است. البته انتظار نداشته باشید که این مقاله اسرار ارتقای ناگهانی رتبه ی سایت تان را در نتایج جستجو فاش کند. اما به شما اطمینان می دهیم پیروی از روش های عنوان شده در این مقاله راه را برای موتورهای جستجو در یافتن، ایندکس کردن و افزایش رتبه وب سایت شما بسیار آسانتر می کند.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو در اصل به معنی ایجاد تغییرات کوچکی در سایت شما است. شاید این تغییرات کوچک به تنهایی چندان به چشم نیایند اما مجموع آنها، تاثیر چشمگیری در رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. بی شک، شما با بسیاری از سرفصل های این تغییرات آشنایی دارید. زیرا جزیی از دانستنیهای ضروری برای داشتن هر وب سایتی هستند. در این مقاله تلاش می شود هر آن چه را نمی دانید، بیاموزید.
تمرکز فعالیت خود را روی آن چه کاربران می خواهند، قرار دهید. زیرا در موتورهای جستجو، کاربران به دنبال شما هستند. در واقع سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نشان دادن سریع تر وب سایت شما در جستجوها است. فراموش نکنید تلاش اصلی خود را روی نیاز کاربر قرار دهید.
ما در این مقاله وب سایتی را به عنوان نمونه، مثال میزنیم. ممکن است محتوای وب سایت شما با وب سایت مثال ما متفاوت باشد اما سرفصل های آموزشی برای تمامی سایت ها با هر گونه محتوایی کاربرد دارند.
امیدواریم این مقاله بتواند به شما ایده های نوینی در مورد بهبود رتبه ی وب سایت تان بدهد.
این مقاله بصورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.
فهرست مطالب:
پایه و اساس سئو و بهینه سازی وب سایت
ایجاد دقیق و منحصر به فرد عنوان صفحات
استفاده از متاتگ description
بهبود دادن ساختار سایت
بهبود دادن ساختار URL
آسان سازی وبگردی سایت
سئو و بهینه سازی محتوا
ارائه سرویس و محتوای با کیفیت
نوشتن بهتر لینک ها
سئو و بهینه سازی تصاویر وب سایت
استفاده مناسب از تگ های هدر
کار کردن با Crawler
استفاده موثر از robots.txt
آشنایی با rel="nofollow" برای لینکها در وب سایت
سئو و بهینه سازی در تلفن های همراه
معرفی کردن وب سایتهای مخصوص موبایل به گوگل
راهنمایی کردن کاربران تلفن همراه به طور دقیق
آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت
ارتقای سایتتان با روشهای درست
استفاده از ابزارهای رایگان وب مسترها
یادداشت: ربات گوگل هر روز و هر شب و بدون توقف برای ایندکس کردن وب سایت ها در گوگل، در اینترنت می خزد و محتوای وب سایت ها را جمع آوری میکند.
برای درک بهتر توضیحات، ما وب سایتی را به عنوان مثال برای آموزش محتوای این مقاله ایجاد کرده ایم. اطلاعات زیر برای آشنایی بیشتر در مورد سایت مثال ما می باشد:
نام شرکت: Brandon's Baseball Cards
نام دامین/ وب سایت: brandonsbaseballcards.com
زمینه کاری: فروش کارت های بیس بال تنها به صورت آنلاین، قیمت ها، مقالات، و خبرهای مرتبط
تعداد صفحات: حدود 250 صفحه
سئو و بهینه سازی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر فقط روی نتایج جستجوی اصلی و ارگانیک اثر می گذارد و در نتایج پولی و پرداختی یا نتایج اسپانسری که به عنوان گوگل ادورز شناخته می شوند تاثیری ندارد.
پایه و اساس سئو و بهینه سازی وب سایت
ایجاد دقیق و منحصر به فرد عنوان صفحات
- نشان دادن عنوان صفحه بوسیله استفاده از برچسبها
برچسب تایتل به کاربر و هم به موتور جستجو امکان آشنایی دقیق با عنوان صفحه را می دهد. برچسب title باید بین برچسب head و html قرار بگیرد.
برای مثال، می توانید در شکل روبه رو عنوان و صفحه ی اصلی برای سایت فروش کارت های بی سبال را ببینید. این عنوان، نام تجاری و سه منطقه ی اصلی را لیست می کند. برای نتیجه ی بهتر شما باید برای هر صفحه از سایت عنوان جداگان های ایجاد کنید.
- محتوای عنوان صفحه در صفحات جستجو نمایش داده می شود
اگر مطلب شما در نتایج جستجو نشان داده شود، محتوای برچسبِ عنوان معمولا در خط اول نتایج خواهد آمد. نمایش کلمات جستجو شده توسط کاربر در نتایج حاصله به صورت تیره تر خواهد بود. این امکان به کاربر کمک خواهد کرد تا سایت مناسب تری بیابد. برای مثال، در شکل زیر
- کاربری، عبارت baseball cards را برای جستجو وارد می کند. سایت ما در نتایج جستجو نمایش داده می شود. توجه کنید عبارت جستجو شده پررنگ تر نمایش داده شده است.
- اگر کاربر بر روی لینک کلیک کنید و صفحه نمایش داده شود، عنوان سایت در بالای تولبار نشان داده خواهد شد.
عنوان سایت شما می تواند شامل نام و بسایت/شغل باشد و هم چنین محتوای اطلاعات ضروری مانند آدرس یا نوع کار هم بشود.
- کاربری عبارت rarest baseball cards را جستجو می کند. صفحه ای از سایت که محتوای عبارت جستجو شده می باشد، در نتایج مشاهده می شود.
لغت نامه:
موتور جستجو: عملکرد کامپیوتر که در میان داده های در دسترس در اینترنت با استفاده از کلمات کلیدی یا عبارات مشخص شده، جستجو می کند.
تگ Head:
یک نوع المنتی است که قسمت هدر اسناد اچ تی ام ال را مشخص میکند. محتوای این تگ در مرورگر نمایش داده نمی شود.
HTML:
HTML مخفف کلمات Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن می باشد. زبانی می باشد که برای شرح صفحات و اسناد تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان المنت های ساده و پایه تحت وب را مشخص میکند که شامل اسناد، متون، هایپرلینک ها و تصاویر می باشد که در آن جاسازی می شود.
Search Query:
یک یا چند کلمه که کاربران آنرا برای جستجو در موتورهای جستجوگر برای انجام عملیات جستجو وارد می کنند.
بهترین راهکار
- توضیح دقیق محتوای صفحه
عنوانی را انتخاب کنید که با محتوای صفحه هم خوانی داشته باشد.
یادداشت: عنوان صفحه یکی از گزینه های بسیار مهم در عملیات سئو و بهینه سازی وب سایت می باشد.
بپرهیزید از ...
1. انتخاب عنوانی که هیچ ارتباطی با محتوای سایت ندارد
2. استفاده از عناوین مبهم مانند NEW Page 1 یا Untitled
به ازای هر صفحه عنوان منحصر به فرد انتخاب کنید:
هر کدام از صفحات سایت شما باید برچسب جداگانه داشته باشد تا به گوگل در مجزا کردن صفحات سایت کمک کند.
بپرهیزید از ...
استفاده تنها از یک برچسب برای تمامی صفحات سایت
استفاده از عناوین کوتاه و توصیفی
عناوین در عین مختصر بودن می توانند اطلاعات را هم منتقل کنند. اگر عنوان بیش از حد طولانی باشد، گوگل تنها قسمتی از آن را نشان خواهد داد.
بپرهیزید از ...
1. استفاده از عناوین بسیار طولانی
2. استفاده از کلمات کلیدی غیر ضروری در برچسب ها
پایه و اساس سئو و بهینه سازی وب سایت
استفاده از متاتگ description
- برای هر صفحه می توان از عبارات خلاصه شده استفاده کرد
استفاده از برچسب های توصیفی در عین مختصر بودن، به موتورهای جستجو کمک می کند تا از موضوع سایت شما آگاه شوند. برای مثال برچسب ر وبه رو خلاص های از عملکرد سایت را ارائه می دهد.
- در متاتگ دسکریپشن معمولا خلاصه ای از اطلاعات مفید وب سایت قرار میگیرد.
از آنجاییکه عنوان یا صفحه معمولا شامل چندین کلمه یا یک عبارت کوتاه می باشد، برچسب توصیفی صفحه باید شامل یک یا دو جمله و یا یک پاراگراف کوتاه باشد. Google Webmaster Tools بخشی به نام content analysis section ایجاد کرده تا به شما در یافتن نامناسب بودن، کوتاه بودن یا طولانی بودن برچسبی که وارد کرده اید، کمک کند. برچسب توصیفی مابین برچسب HTML و قرار می گیرد.
- یک کاربر عبارت baseball cards را جستجو کرده است. صفحه اول به عنوان نتایج جستجو برایش نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید همان اطلاعاتی که در قسمت متاتک دسکریپشن درج کرده بودیم توسط موتور جستجوگر به نمایش گذاشته شده است.
- مزیت استفاده از تگ یا برچس بهای توصیفی چیست؟
علت مهم بودن استفاده از برچس بهای توصیفی این است که گوگل احتمالا از آنها به عنوان یک راه میا نبر به سایت شما استفاده می کند. البته اگر عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد می کند، عینا در صفحه شما باشد، دیگر از این راه های میانبر استفاده نمی کند. البته ممکن است گوگل از توضیح سای تتان که قبلا در قسمت OpenDirectory Project وارد کرده اید، استفاده کند. استفاده از برچسب های توصیفی همیشه به شما کمک خواهد کرد تا اگر گوگل نتوانست بخش یا عبارت متناسب با عبارت جستجو شده توسط کاربر را بیابد، از آن استفاده کند.
- یک کاربر عبارت rarest baseball cards را جستجو کرده است. یکی دیگر از صفحات وب سایت به عنوان نتایج جستجو برایش نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید اطلاعات متاتگ دسکریپشن خاص خودش به نمایش گذاشته شده است.
کلمات میانبر در صورت وجود داشتن در نتایج جستجوی کاربر bold خواهند بود که باعث می شود کاربر به این نتیجه برسد که آیا وب سایت شما با جستجوی او متناسب است یا خیر. در زیر مثالی از برچسبی توصیفی آورد هایم که در صفحات میانی یک مقاله در سایت قرار گرفته است.
لغت نامه:
میانبر یا snippet :متنی که در زیر لینک جستجو شده توسط موتورهای جستجو نمایش داده م یشود. به آن
خلاصه ی صفحه هم می گویند.
(Open Directory Project (ODP:
بزرگترین دایرکتوری وب
Domain:
یک نام یا آدرس اینترنتی که یک مکان در کامپیوتر یا شبکه را نشان می دهد.
بهترین راهکار
- خلاصه کردن با دقت محتوای صفحه
توضیحی از صفحه بنویسید که در عین جالب بودن، حاوی اطلاعاتی باشد که کاربر در جستجوی آن است. این توضیح به صورت میانبر یا snippet عمل خواهد کرد و در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد.
بپرهیزید از:
1. نوشتن توضیحی که ارتباطی با محتوای صفحه ندارد
2. نوشتن توصی فهای کلی مانند سایت مرتبط با بیسبال یا این یک سایت است
3. استفاده تنها از کلمات کلیدی
4. کپی کردن تمام محتوای سایت به جای برچسب توصیفی
- از توضیح مجزا برای هر صفحه استفاده کنید
نوشتن توضیح مجزا برای هر صفحه به کاربران و گوگل در جستجوها مخصوصا زمانیکه چندین صفحه در نتایج جستجو از سایت شما بیاید، کمک م یکند.
بپرهیزید از:
استفاده تنها از یک برچسبتوصیفی برای تمامی صفحات سایت
یادداشت: از برچسب ها توصیفی با توضیحی استفاده کنید تا به کاربر و موتور چستجوگر امکان این را بدهید تا از محتوای وب سایت تان آگاه شوند.
بهبود دادن ساختار سایت
بهبود دادن ساختار لینکها
- url به راحتی متوای اطلاعات را منتقل می کند
بهبود دادن ساختار URL سایت شما URL های ساده و قابل فهم اطلاعات و محتوا را به راحتی انتقال می دهند ایجاد دسته بندی توصیفی و اسامی هر صفحه نه تنها باعث ساماندهی اطلاعات در سایت شما می شود بلکه به موتورهای جستجو در یافتن سریع تر سایت شما و یا صفحاتی از سایت کمک می کند . هم چنین این کار به کسانی که می خواهند سایت شما را لینک کنند کمک . بیشتری خواهد کرد url های طولانی باعث جذب کمتر بازدید . کننده می شود URL هایی مانند شکل روبه رو باعث سردرگمی کاربر شده و برای بازدید کنندگان نامناسب می باشند. هم چنین کاربر ممکن است تصور کند که قسمت هایی از URL غیر ضروری می باشد و در صورت لینک کردن سایت، قسمت هایی از آن را آگاهانه یا نا آگاهانه حذف کند و در این صورت لینک شما دیگر کار نخواهد کرد.
- یک url در یک صفحه وب سایت که کاربر بسیار به سختی میتواند آن را به خاطر بسپارد.
اگر URL شما حاوی کلمات مناسب باشد، اطلاعات بیشتری برای کاربر و موتور جستجو فراهم م یشود. (از اسامی عجیب و غریب استفاده نکنید)
- در این تصویر از عبارات مربوط به وب سایت در لینک استفاده شده ، این کار هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجوگربرای زودتر رسیدن به نتیجه کمک می کند.
عبارات مشخص شده در شکل به کاربر و موتورهای جستجو کمک می کند تا از محتوای صفحه قبل از باز کردن لینک آگاه شوند.
- ۹۶/۰۹/۱۹