Google:Search Engine Optimization-Starter Guide
به راهنمای مقدماتی سئو و بهینه سازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدیدابتدااین مقاله برای کمک به تیم گوگل نوشته شدامابعدنتیجه گرفتیم که آن وبمسترهایی که آشنایی چندانی با سئو و بهینه سازی وافزایش ترافیک وب سایت ندارندنیزمفیداست.البته درانتظاراین نباشیدکه مقاله،اسرار ارتقای ناگهانی رتبه سایت تان رادرنتایج جستجو فاش کند.امابه شما اطمینان میدهیم پیروی ازروشهای این مقاله راه رابرای موتوهای جستجو دریافتن،ایندکس کردن وافزایش رتبه سایت شما بسیارآسانترمیکند
بسمه تعالی
سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل- قسمت3
مقاله راهنمای مقدماتی گوگل- سئو و بهینه سازی وب سایت درموتورهای جستجوگر-راهنمای مقدماتی گوگل ادامه دارد.
google
Search Engine Optimization - Starter Guide
گـــــــوگـــــــل
سئو و بهینه سازی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر- راهنمای مقدماتی گوگل
به راهنمای مقدماتی سئو و بهینه سازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدید.
ابتدا این مقاله برای کمک به تیم گوگل نوشته شد اما، بعدا به این نتیجه رسیدیم که برای آن دسته از وب مسترهایی که آشنایی چندانی با سئو و بهینه سازی و افزایش ترافیک وب سایت ندارند، نیز مفید است. البته انتظار نداشته باشید که این مقاله اسرار ارتقای ناگهانی رتبه ی سایت تان را در نتایج جستجو فاش کند. اما به شما اطمینان می دهیم پیروی از روش های عنوان شده در این مقاله راه را برای موتورهای جستجو در یافتن، ایندکس کردن و افزایش رتبه وب سایت شما بسیار آسانتر می کند.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو در اصل به معنی ایجاد تغییرات کوچکی در سایت شما است. شاید این تغییرات کوچک به تنهایی چندان به چشم نیایند اما مجموع آنها، تاثیر چشمگیری در رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. بی شک، شما با بسیاری از سرفصل های این تغییرات آشنایی دارید. زیرا جزیی از دانستنیهای ضروری برای داشتن هر وب سایتی هستند. در این مقاله تلاش می شود هر آن چه را نمی دانید، بیاموزید.
تمرکز فعالیت خود را روی آن چه کاربران می خواهند، قرار دهید. زیرا در موتورهای جستجو، کاربران به دنبال شما هستند. در واقع سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نشان دادن سریع تر وب سایت شما در جستجوها است. فراموش نکنید تلاش اصلی خود را روی نیاز کاربر قرار دهید.
ما در این مقاله وب سایتی را به عنوان نمونه، مثال میزنیم. ممکن است محتوای وب سایت شما با وب سایت مثال ما متفاوت باشد اما سرفصل های آموزشی برای تمامی سایت ها با هر گونه محتوایی کاربرد دارند.
امیدواریم این مقاله بتواند به شما ایده های نوینی در مورد بهبود رتبه ی وب سایت تان بدهد.
این مقاله بصورت تخصصی توسط تیم فنی گروه وب سایت وان ترجمه و تفسیر شده است.
فهرست مطالب:
پایه و اساس سئو و بهینه سازی وب سایت
ایجاد دقیق و منحصر به فرد عنوان صفحات
استفاده از متاتگ description
بهبود دادن ساختار سایت
بهبود دادن ساختار URL
آسان سازی وبگردی سایت
سئو و بهینه سازی محتوا
ارائه سرویس و محتوای با کیفیت
نوشتن بهتر لینک ها
سئو و بهینه سازی تصاویر وب سایت
استفاده مناسب از تگ های هدر
کار کردن با Crawler
استفاده موثر از robots.txt
آشنایی با rel="nofollow" برای لینکها در وب سایت
سئو و بهینه سازی در تلفن های همراه
معرفی کردن وب سایتهای مخصوص موبایل به گوگل
راهنمایی کردن کاربران تلفن همراه به طور دقیق
آنالیز کردن و ارتقا دادن وب سایت
ارتقای سایتتان با روشهای درست
استفاده از ابزارهای رایگان وب مسترها
بهترین راهکار
- متنی بنویسید که به راحتی خوانده شود!
کاربران از خواندن متن خوانا و خوب نگارش شده لذت م یبرند.
بپرهیزید از ...
1. نوشتن متن های نامرتب با غلط های املایی و دستوری بسیار
2. استفاده از عکس به جای متن( ممکن است کاربر بخواهد متن را کپی کند اما موتور جستجو نم یتواند عکس را بخواند!)
یادداشت: داشتن محتوا و سرویس دهی خوب و مناسب باید همیشه در اولویت قرار گیرد.
- متن را در مورد یک عنوان ساماندهی دهید
یکی از مزیت های یک متن خوب، نوشتن متنی است که تنها به موضوع مشخص عنوان بپردازد و کاربر به راحتی تشخیص دهد که کجا عنوانشروع شده و کجا به اتمام م یرسد.
بپرهیزید از ...
نگارش متن های طولانی بدون استفاده از پاراگرا فها، تیترهای متفاوت و جداکنند ههای دستوری مثل ویرگول ها و ...
- داشتن محتوایی منحصر به فرد
داشتن محتوا و مطالب تازه نه تنها کاربران قبل را به سایت شما باز می گرداند بلکه کاربران جدیدتری را هم جذب می کنید.
بپرهیزید از ...
1. کپی و تکرار کردن مطالب قبلی که کاربران کمتر و کمتری جذب می کند.
2. داشتن مطالب تکراری که در قسمتهای مختلف سایتآمدهاست.
- نوشتن مقدمه ی مطالب برای کاربران و نه موتورهای جستجو
نوشتن مطالب سایت با توجه به نیازهای کاربران بسیار مفید است اما توجه داشته باشید مطالب باید برای موتورهای جستجو هم مناسب باشند.
بپرهیزید از ...
1. وارد کردن کلمات کلیدی بسیار و در هم که برای موتورهای جستجو و کاربران بسیار آزار دهنده است.
2. نوشتن عبارات طولانی که درک آن برای کاربر سخت خواهد بود.
3. فریفتن کاربر با مخفی کردن قسمت هایی از متن از او اما آشکار کردن تمام متن برای موتور جستجو
سئو و بهینه سازی محتوا
نوشتن بهتر لینک ها
- نوشتن متن مناسب برای لینک ها در انتقال مفهوم و مطالب نقش به سزایی دارد
Anchor Text مطلبی است که کاربر پس از کلیک کردن بر روی لینک مربوطه آن را م یبیند و در میان برچسب قرار می گیرد.لینک ها در سایت شما می توانند داخلی باشند و به مطلب دیگری در سایت شما اشاره کنند و یا خارجی باشند و به مطلبی از سایت دیگری لینک شوند. نوشتن درست متن داخل لینک در واقع به موتور جستجو م یگوید لینک مورد نظر حاوی چه محتوایی می باشد. به عنوان مثال، متن مشخص شده در عکس به صورت دقییق و درست مقاله ی مورد نظر لینک را نشان می دهد.
- با وارد کردن متن مناسب در لینک، هم کاربر و هم موتور جستجو به راحتی از محتوای لینک آگاه می شوند.
لغت نامه:
CSS :زبانی برای طراحی طرح و شکل صفحه ی سایت
Text style :فرمت کردن شکل فونت، اندازه ی فونت و یا رنگ متن
بهترین راهکار
- از متن توضیحی استفاده کنید
متنی که داخل لینک استفاده م یکنید باید نمایی کلی از موضوعی که م یخواهید به آن لینک دهید را دارا باشد.
بپرهیزید از...
1. نوشتن متن های کلی در داخل لینک مانند page یا صفحه، article یا مقاله یا اینجا را کلیک کنید.
2. استفاده از متنی که هیچ ارتباطی با عنوان مطلب یا صفحه ای که به آن لینک می شود، ندارد.
3. استفاده از url صفحه در جای متن لینک( البته در صورتی که به آدرس وب سایت ارجاعمی شود، اشکالی ندارد)
- متن را مختصر و موجز بنویسید
از عبارت کوتاه و موجز اما گویا استفاده کنید
بپرهیزید از...
نوشتن جمله ای طولانی در جای متنی که در لینک قرار دارد.
- لینک ها را فرمت کنید
به این معنی که کار را برای کاربر آسا نتر کنید تا بتواند بین متن مطلب و متن حاوی لینک تفاوت را ببیند. اگر کاربر نتواند متن لینک دار را از متن معمولی تشخیص دهد، متن شما ارزش خود را از دست خواهد داد.
بپرهیزید از...
استفاده از CSS یا TEXT STYLING که باعث می شود لینک شبیه یک متن معمولی شود
- به متن لینک ها در صفحات داخلی سایت هم توجه کنید
معمولا وب مسترها بیشتر توجه خود را به لین کهای خارج از سایت خود م یدهند، اما توجه به متن لین کهای داخلی وب سایت راهنمای بهتری برای گوگل و دیگر کاربران فراهم م یاورد.
بپرهیزید از...
ایجاد لینک های غیر ضروری که کمکی به کاربر در هدایت او در قسم تهای مختلف سایت نمی کند.
سئو و بهینه سازی محتوا
یادداشت: هم کاربر و هم موتور جستجو متن های داخل لینک را در صورت درک سریع محتوا دوست دارند.
بهینه سازی استفاده از تصاویر
فراهم کردن اطلاعات مربوط به تصاویر با استفاده از "alt" استفاده از تصاویر شاید ظاهرا کاری آسان به نظر بیاید، اما بهینه ساختن استفاده از آنها می تواند باعث بهین هسازی سایت شما شود. ویژگی alt در تصاویر معمولا زمانی که به هر دلیلی تصویر نمایش داده نم یشود، کاربرد دارد که متن مشخص شده برای آن تصویر را به شما می دهد.
تصویر ما در شکل نمایش داده نشده است، اما متن مشخص شده در تصویر با استفاده از ویژگی alt در شناسایی تصویر نمایش داده نشده، تاثیر زیادی دارد.
چرا از alt استفاده می کنیم؟ اگر کاربری در حال بازدید از سایت شما با استفاده از مرورگری است که نمایش تصاویر را پشتیبانی نمی کند، محتوای ویزگی alt اطلاعات مربوط به عکس ما را نمایش می دهد.
علت دیگر این است که اگر شما در حال استفاده از تصویر به عنوان لینک هستید، متن و اطلاعات alt به عنوان متن لینک استفاده خواهد شد. اگرچه توصیه ی همیشگی ما این بوده است که از تصاویر زیادی به جای لینک های متنی استفاده نکنید. و در نهایت فراموش نکنید نام تصاویر در سایت و متن مربوط به آنها در صورت درست و کامل بودن، یافتن آنها را توسط موتور جستجو آسا نتر می کند.
فایل ها را در دسته های مشخص شده، ذخیره نمایید و از فرمت های مشابه و عمومی برای آنها استفاده کنید
به جای داشتن تصاویر متعددی که در دست ههای گوناگون بر روی دامین شما قرار گرفته اند، آنها را در یک دسته ی مجزا بگزارید یافتن تصاویر و مسیر آنها در صورت ذخیره شدن در یک دسته ی مجزا و مشترک بسیار آسان تر خواهد بود.
مانند : brandonsbaseballcards.com/images
از فرمت های شناخته شده برای عک سها استفاده کنید. اکثر مرورگر ها فرمت BMP و JPEG, GIF, PNG را پشتیبانی میکنند
بهترین راهکار
- از نام هایی توضیحی اما مختصر برای تصاویر استفاده کنید
مانند کارهای دیگری که بر بخش های مختلف سایت برای بهین هسازی آنها انجام می دهید، نام های تصاویر و متن داده شده به آنها با استفاده از ALT (برای زبان های ASCLL) یکی از کارهای ضروری م یباشد.
بپرهیزید از ...
1. استفاده از نام های تصاویر بسیار کلی مانند .jpg و image1.jpg, pic.gif1 . البته بسیاری از سای تها در صورت داشتن
هزاران تصویر از نام گذاری های اتوماتیک استفاده می کنند.
2. نوشتن نام های بسیار طولانی برای تصویر
3. استفاده از کلمات متعدد یا جمله های طولانی به عنوان توضیح تصویر در متن ALT
- زمانیکه از تصاویر به عنوان لینک استفاده م یکنید، حتما از متن ALT استفاده کنید
وقتی که از تصویری به عنوان لینک استفاده م یکنید، فراهم کردن متن آن عکس به گوگل در بهتر شناختن مطلب یا صفحه ای که به آن لینک می دهید، کمک شایانی م یکند.
بپرهیزید از ...
1. نوشتن متن ALT که آنقدر طولانی است که تصویر را به عنوان SPAM می شناسند.
2. استفاده ی تنها از تصاویر به عنوان لینک در سایت شما
- یک فایل نقشه ی سایت تصویری ایجاد کنید
یک نقش هی سایت تصویری به ربات گوگل در یافتن تصاویر سایت شما کمک زیادی م یکند. ساختار نقشه ی تصویری مشابه ساختار فایل نقشه xml در صفحات سایت شما م یباشد.
یادداشت: درباره بهینه سازی تصاویر در وب سایت نکات آموزشی را بیاموزید.
سئو و بهینه سازی محتوا
استفاده از برچسب های مناسب Header
- استفاده از برچسب های مناسب برای تاکید کردن بر روی اهمیت متن برچسب های HEADING با برچسب head> HTML و یا هدر HTTP اشتباه نگیرید!)
برای نشان دادن ساختار صفحه به کاربر استفاده می شوند. برچسب های HEADING در 6 اندازه می باشند که از مهم ترین آنها h1 شروع شده و به آخرین و کم اهمیت ترین شان h6 می رسند.
از آنجاییکه برچسب های heading متن داخل خود را طولان یتر ازمتن های دیگر صفحه می کنند، این سر نخی بصری از کاربر است تا به اهمیت آن قسمت از متن پی ببرد. استفاده متناوب از برچسب های heading در متن به راهنمایی کاربر در بخش های مختلف کمک زیادی می کند. به عنوان مثال در مثال روب هرو در یک داستان خبری ما نام سایت مان را در برچسب h1 و عنوان داستان را داخل برچسبh2 قرار داده ایم.
یادداشت: برچسب های heading بخش بسیار مهمی از یک سایت می باشند تا چشم کاربر را بیشتر از هر چیزی به خود جذب کنند. پس در استفاده از انها دقت کنید.
بهترین راهکار
- تصور کنید در حال نوشتن یک متن می باشید.
متنی بنویسید و از ایده ها و افکار برای اینکه نکات مهم و اصلی در مورد اهمیت محتوای صفحه چه خواهد بود، استفاده کنید و در نهایت تصمیم بگیرید در چه سطری از طرح و متن از برچسب های heading استفاده کنید.
بپرهیزید از ...
1. قرار دادن یک متن در برچسب های heading که در شناسایی ساختار سایت هیچ کمکی نخواهد کرد
2. استفاده از برچس بهای heading در سطرهایی که استفاده از برچسب em و strong مناسب تر است
3. به طور نامنظم و پیوسته تغییر سایز دادن heading ها
- از heading ها بسیار کم استفاده کنید
درست است که استفاده از heading ها به کاربر در شناسایی اهمیت قسمت هایی از متن کمک می کند اما استفاده ی نابجا و بی شمار از این ویژگی کاربر را سردرگم می کند.
بپرهیزید از ...
1. استفاده مفرط از برچسب های heading
2. قرار دادن تمام متن صفحه در یک برچسب heading
3. استفاده از heading ها تنها برای تغییر ظاهر و استایل متن نه اهمیت آن
لغت نامه
em :
نوعی از برچسب html که برای تاکید بر روی متن به کار می رود. این برچسب همان italic کردن متن است
strong :
نوعی از برچسب html که برای تاکید بر روی متن به کار می رود. این برچسب همان Bold کردن متن است
- ۹۶/۰۹/۱۹